Ghilotina de campanie

5 Octombrie 2011

„Orasul Comoara” gestionat de Primarie ne duce spre Mocirla Culturala 2020

Atrageam atentia in urma cu ceva vreme ca Primaria care declarativ cel putin isi doreste sa cucereasca titulatura de Capitala Culturala Europeana 2020, are citeva mici defectiuni, anume ignora o buna parte a valorilor existente de dragul unor „sacerdoti” nationalisti gen arh. Vitoc, implicati in organizarea evenimentului din 2020. A trecut ceva vreme de atunci, iar lucrurile nu s-au corectat, ba dimpotriva! Sa incepem cu esentialul: avem un primar „vinitura”. Apostu. Fifty-Fifty. Putem sa-i spunem oricum. Tot „vinituri” sint si aplaudacii lui, pedelisti si peuneristi sufocati de ura. O ura prosteasca, o ura a impotentei si a lipsei de cultura, pina la urma o crasa lipsa de bun simt. Conceptul de „oras comoara” n-a fost inventat de vreun oranjgutan, vine exact din sintagma „kincses Kolozsvar„, din sec. al XVI-lea. Va lasam sa ghiciti paternitatea sintagmei. Un „hint”:

   

Un primar din Focsani si altul din Sannicolau Mare: viziunea rezista!

Un primar din Focsani si altul din Sannicolau Mare: viziunea rezista!

Primaria reuseste fara mari eforturi sa intocmeasca un album cu cele mai bune „clisee” (SIC!) despre Cluj – Orasul Comoara, omitind total orice tine de altceva decit de cultura Ceausescu-Funar-Apostu, anume un cerc vicios ce include statuia lui Mihai Viteazu-Statuia kitsch Avram Iancu – Memorandisti – jgheaburi si tisnitoare pedeliste – Lupa Capitolina. http://www.facebook.com/pages/Cluj-Napoca-Orasul-Comoara/138687052846828#!/pages/Cluj-Napoca-Orasul-Comoara/138687052846828?sk=info Din multe zeci de fotografii nu exista nici macar una cu Matia Corvin, Palatul Banffy sau orice alt edificiu ce ar putea macar aminti de trecutul ne-romanesc / ne-romanizat al urbei.

Daca am trai la Focsani (de unde vine Apostu) poate ca ar fi normal. Clujul insa, este cu adevarat parte a Romaniei abia din 1918! A nega tot ce a existat inainte este cel putin oligofrenie. Ca primarului nu-i place Piata Libertatii (Uniri – dupa noile doleante politice), ca nu-i place Matia Corvin, Janos Bolyai, Bocskai Istvan, dar nici faptul ca „orasul comoara” este leaganul credintei unitariene, ca Francisc David aici s-a nascut si tot aici a tinut prima slujba unitariana in 1568, cam in perioada devenirii Clujului in „comoara”, este cit se poate de evident.

Esenta Unitarianismului este toleranta religioasa si atitudinea ferma de a sprijini libertatea de constiinta. Francisc David a militat deci pentru ca religia sa fie libera, iar in chestiuni de credinta sa nu intervina forta, deoarece credinta este darul lui Dumnezeu. Fata de sec. al XVI-lea, epoca actuala pare una a obscurantismului, la Cluj!

A vorbi azi despre toleranta religioasa e destul de dificil, mai ales luind in calcul ca Romania este o tara fundamentalist-ortodoxa. Cea mai buna pilda o reprezinta „retrocedarile” bunurilor ce au apartinut Bisericii Unite cu Roma – Greco-Catolica!  Si nici macar nu merita sa adincim subiectul aici.

Ca atare, „orasul comoara” promovat de Apostu si de sustinatorii sai (fosti activisti ai lui Funar, pe fata sau mai pe ascuns), nu ne miram ca la capitolul „Ghid multicultural” include piata de zarzavaturi. Evident ca aici unii zic „porodica” iar altii „paradicsom”, dar asta nu rezolva nicidecum chestiunea multiculturalismului. A gira astfel de demersuri partiale bazindu-te pe motivatia ca putin e mai mult decit nimic, este o atitudine extrem de paguboasa. Vrea Apostu Capitala Culturala Europeana Dacica 2020? Lasati-l sa aiba aceasta bucurie! Daca porodicile, Avram Iancu si tisnitoarele inseamna culturala, atunci asa sa-i ramina numele! Numai ca rezultatul indubitabil va fi ca om ajunge Capitala Veterinara mai curind decit Capitala Culturala in 2020.

Vechea stema, cu cele trei turnuri – emblema de noblete a urbei – a fost inlocuita cu o prostie ce include capul de lup dacic, probabil tot dintr-un demers „cultural” generat de un opincar. Insasi esentele ne sint viciate! Noua cultura de Cluj nu tine de pictura, sculptura, literatura, muzica, ci mai curind de tisnitori si de piatra cubica in loc de asfalt. Aici incepe si aici se incheie toate. In rest, festival al berii, muzica populara pentru tot taranul ce n-a apucat sa auda inca de vreo alta forma de  „cultura”, ii dam inainte cu forme primitive de creatie artistica. Tarani exista si in Franta, si in Germania. Dar daca se string laolalta si behaie ceva, asta nu inseamna ca fac „cultura”, ci doar ca behaie ceva. Cultura adevarata nu e acolo, e la Opera, la Teatru, in sala de concerte, in fata simezelor. La noi, insa, Opera este folosita pentru bitiieli pseudo-culturale gen „Balul” cu Irinel si Miko, Filarmonica obligat trebuie sa fie mai intii de toate un business imobiliar, o galerie de arta nu gasesti in tot orasul, ce sa mai spunem de manifestari culturale altele decit cele private in 2-3 locatii, cind si cind.

Nu ca n-ar avea Clujul cu ce se lauda, insa limitarile impuse la perioada Ceausescu-Funar-Apostu inseamna a retacea existenta lui Stefan Ruha, un biet violonist „minoritar”, a retacea existenta unor monumente baroce, rococo etc., a nu vorbi despre artisti maghiari, despre Gaspar Miklos Tamas – nu-i asa, un timpit care e „de stinga”, cind pe la noi doar dreapta are voie sa stea cu fruntea ridicata. Absolut ridicola este discutia despre recuperarea statuii lui Donath, cel care a salvat Clujul de turci. Tinerii liberali au sperat in mod usuratic ca municipalitatea s-ar putea implica. Avem insa un bai! Chiar daca a salvat orasul, chiar daca si-a dat viata pentru acest oras… tot avem o problema: nici Donath n-a fost roman.

Ca atare, nu vom mai sta sa insiruim aici lucruri perfect inutile pentru clipa de azi, tragem doar concluzia ca am trait sa avem si o „comoara partiala„, atit de indepartata de adevarata comoara a orasului incit doar o minte usor dereglata poate sa-si imagineze ca suma de actiuni pedelisto-peuneriste poate substitui o istorie citusi de putin de lepadat, cu un rege, cu un principe, un episcop unitarian, cu mari oameni de stiinta, muzicieni, pictori, sculptori, scriitori, ginditori etc. etc. ce n-au fost parasutati aici, ci s-au nascut aici, au trait si creat aici, in armonie cu locul si lumea din care faceau parte. Cam nasol! Si mai nasol este ca de existenta lor stie intreaga lume. Pentru ca dincolo de granitele noastre traiesc si oameni care nu stau sa se alimenteze din ura, care pot si vor sa aprecieze tot ceea ce este valoros. Nu blocurile lui Ceausescu, nu tisnitoarele lui Apostu, nu tomberoanele spoite ale lui Funar. Si nici sutele de crisme ce-au aparut in centru. A-ti nega istoria si valorile de dragul unor politici discutabile nu pare a fi cine stie ce mare semn de cultura. Asa incit, Mocirla Culturala 2020 se anunta cu adevarat una distractiva. Vom reveni.

Anunțuri

1 comentariu

  1. frumos si mai ales adevarat spus. daca vrei sa iesi in lume cu capitale europene si alte acele, in primul rand trebuie sa fii capabil sa iti asumi propria identitate: adevarata, nuda… altfel sa ne vedem de alte treburi, ca in competitie sunt orase ca Timisoara sau Iasiul, care macar ies cu propria identitate in fata, nu cu facaturi ca noi.

    Comentariu de Naprostel Clujeanu` — 6 Octombrie 2011 @ 11:41 am


RSS feed for comments on this post.

%d blogeri au apreciat asta: